Tento systém vytvoril americký vojak Jerry L. Peterson, bývali člen Army Airborn. Vytvoril ho na základe zistenia z vojny vo Vietname (rok 1968), že jeho predchádzajúci výcvik získaný v armáde mu bol v reálnom boji málo platný. Preto on a jeho kolegovia boli nútení študovať reálny boj až priamo na mieste systémom „pokus - omyl“, a to v podmienkach kde omyl znamenal smrť.
Napriek tomu, že slúžil pri elitnej jednotke dospel k názoru, že musí byť dokonalejší spôsob boja ako ten, ktorý ho naučili v armáde. Výsledkom toho je dvadsať rokov strávených podrobným skúmaním techník z rôznych štýlov, rozhovormi s rôznymi inštruktormi a odborníkmi na všetko, čo sa reálneho boja týka. Medzi týmito odborníkmi boli okrem majstrov rôznych bojových umení aj veteráni z rôznych vojnových konfliktov od 2.svetovej vojny až po konflikt v Paname. Z týchto rozhovorov získal ďalšie poznatky z boja muža proti mužovi. Prišiel na to že jeho skúsenosti z boja sú podobné aj u ostatných, teda že väčšina techník, ktoré sa naučili v príprave, v reálnom stretnutí nefungujú alebo sú nedostatočné, čo nekorešpondovalo s tým, že pokiaľ má byť systém účinný, tak musí fungovať vždy a za akýchkoľvek podmienok.
V roku 1987 J.L.Peterson založil S.C.A.R.S. Corporation, ktorý sa venoval výskumu boja muža proti mužovi. Cieľom bolo vytvoriť univerzálny systém, ktorý by bol ideálny pre prípravu špeciálnych jednotiek, ale tiež pre civilné obyvateľstvo v krátkom čase. Zo skúsených veteránov a bojovníkov vychoval tím vynikajúco pripravených inštruktorov. V roku 1988 pozvalo Petersona s jeho tímom velenie US Navy predstaviť svoje umenie pre prípadné využitie vo výcviku US Navy Seal. Hneď po ukážke bola uzavretá dohoda na výcvik Navy Seal v boji bez zbrane a so zbraňou.
V roku 1993 bola časť výcviku SCARS rekvalifikovaná a otvorená pre civilistov. Postupne bol vytvorený SCARS Institute of Combat Science (SICS), v ktorom boj bez zbrane a so zbraňou ostal nezmenený, ale zo systému bola vypustená špeciálna príprava, ktorá pre bežného človeka nemá zmysel.
SCARS bol vyvinutý s prihliadnutím na požiadavky pre Hostile control system:
- rýchly a efektívny
- použiteľný vo všetkých možných situáciách
- rýchlo naučiteľný
- musí byť neporaziteľný
- nesmie vyžadovať žiadne predošlé skúsenosti z bojovými umeniami, žiadnu atletickú či fyzickú kondíciu
- musí byť schopný poraziť všetkých, aj väčšinu trénovaných bojovníkov
- musí byť založený na jednoduchých a nekompromisných pohyboch
- systém sa musí byť schopný sám rozvíjať a vyvíjať
- nesmie byť závislý na fyzickej sile a rýchlosti
Pat